Pytania ogólne
Organizacje do badania na formularzu SOF-1 są dobierane na dwa sposoby: celowo oraz losowo. Dobór celowy – obejmuje jednostki spełniające określone kryteria, np. organizacje pożytku publicznego, przedsiębiorstwa społeczne, szkoły, podmioty reintegracyjne czy jednostki prowadzące działalność gospodarczą. Kryteria doboru opierają się na dostępnych bazach danych, takich jak KRS, ZUS, MF czy SIO. Dobór losowy – odbywa się w sposób warstwowy i proporcjonalny. Uwzględnia m.in. podział na województwa, największe miasta, formę prawną organizacji (fundacje, stowarzyszenia), a także rodzaj organizacji, np. ochotnicze straże pożarne, koła łowieckie czy stowarzyszenia sportowe. Celem takiego doboru jest zapewnienie reprezentatywności badania i uzyskanie rzetelnych danych statystycznych.
Udział w badaniu i wypełnienie sprawozdania jest obowiązkowe. Wynika to z ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799), która nakłada na wybrane podmioty obowiązek przekazywania danych statystycznych. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, jednostki zobowiązane do udziału w badaniu muszą dostarczyć wymagane informacje w określonym terminie. Dane te są wykorzystywane do tworzenia rzetelnych analiz i statystyk służących do celów publicznych, takich jak kształtowanie polityki gospodarczej i społecznej.
Zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799), podmioty zobowiązane do udziału w badaniu muszą przekazać wymagane dane w wyznaczonym terminie. Nieprzekazanie sprawozdania lub podanie nieprawdziwych danych może skutkować nałożeniem kary grzywny zgodnie z art. 57 tej ustawy, który przewiduje sankcje za uchylanie się od obowiązku statystycznego. Urząd Statystyczny ma obowiązek monitorowania realizacji tego obowiązku i może podejmować działania przypominające oraz egzekwujące przekazanie danych.
Tak, obowiązek wypełnienia sprawozdania dotyczy również jednostek, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Jako działalność jednostki traktujemy zarówno działalność statutową, odpłatną, jak i nieodpłatną. Jeśli jednostka była aktywna w badanym okresie, powinna przekazać wymagane informacje, nawet jeśli nie uzyskiwała przychodów z działalności gospodarczej.
Nie, nie ma możliwości zwolnienia jednostki z obowiązku sprawozdawczego. Udział w badaniu i wypełnienie sprawozdania jest obowiązkowe na mocy ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799). Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 3, jednostki wyznaczone do udziału w badaniu są zobowiązane do przekazania wymaganych danych w wyznaczonym terminie.
W przypadku, gdy dotychczasowy administrator konta w Portalu Sprawozdawczym nie współpracuje już ze stowarzyszeniem, należy zaktualizować dane osoby zarządzającej sprawozdawczością. W tym celu należy zalogować się do Portalu Sprawozdawczego GUS, a następnie kliknąć ikonę „Profil użytkownika” i wybrać opcję „Modyfikacja profilu użytkownika”. W formularzu aktualizacyjnym należy wprowadzić dane nowej osoby odpowiedzialnej za sprawozdawczość (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu), a następnie zatwierdzić wprowadzone zmiany. W przypadku braku dostępu do konta lub trudności z aktualizacją danych, prosimy o kontakt z pracownikami Urzędu Statystycznego w Krakowie – dane kontaktowe.
Tak, po 30 kwietnia istnieje możliwość wprowadzenia zmian do formularza SOF-1. Jeśli Portal Sprawozdawczy będzie nadal dostępny, korekty można dokonać samodzielnie, bezpośrednio w systemie. W przypadku, gdy dostęp do Portalu zostanie zablokowany, prosimy o kontakt z pracownikiem Urzędu (lista kontaktowa) – w celu zgłoszenia potrzeby aktualizacji danych.
Pytania techniczne
W przypadku utraty loginu lub hasła do Portalu Sprawozdawczego GUS prosimy o kontakt mailowy z Urzędem Statystycznym w Krakowie, zgodnie z listą kontaktową. W wiadomości prosimy o podanie nazwy jednostki, adres oraz numeru REGON, co umożliwi szybkie przekierowanie sprawy do odpowiedniego pracownika. Zgłoszenie powinno być wysłane z oficjalnego adresu e-mail jednostki. Po weryfikacji zgłoszenia pracownik urzędu przekaże nowe dane uwierzytelniające uzgodnionym kanałem komunikacyjnym. Zobacz listę kontaktową.
Portal Sprawozdawczy GUS działa w środowisku przeglądarki internetowej. Jeśli napotykasz problemy, spróbuj:
- Skorzystać z innej przeglądarki – rekomendowane to Firefox, Google Chrome, Internet Explorer (min. wersja 8.0).
- Sprawdzić ustawienia przeglądarki – upewnij się, że włączona jest obsługa JavaScript oraz akceptacja tzw. ciasteczek (cookies).
- Zaktualizować przeglądarkę do najnowszej wersji.
- Wyczyścić pamięć podręczną (cache) i pliki cookies.
Jeśli problem nadal występuje, skontaktuj się z Urzędem Statystycznym.
Formularz nie może zostać zatwierdzony, ponieważ zawiera błędy, które muszą zostać skorygowane przed jego zatwierdzeniem. W Portalu Sprawozdawczym, w górnej części ekranu, obok przycisku zatwierdzającego sprawozdanie, znajduje się przycisk, który umożliwia wyświetlenie błędów zawartych w formularzu. Błędy oznaczone na żółto są błędami uznaniowymi, które nie wpływają na możliwość zatwierdzenia formularza, natomiast błędy oznaczone na czerwono wymagają poprawy przed dokonaniem zatwierdzenia formularza.
Pytania zostały zablokowane do edycji, ponieważ dla niektórych jednostek wprowadzane są dane, które pochodzą z zewnętrznych źródeł.
Po zalogowaniu do Portalu Sprawozdawczego wyświetlany jest ekran powitalny. Aby przejść do realizacji obowiązków sprawozdawczych, należy przejść na ekran Sprawozdawca, poprzez wciśnięcie przycisku Sprawozdawca albo przycisku Przejdź (zob. rys. poniżej)

W kolejnym kroku, na liście aktualnych obowiązków sprawozdawczych, należy wybrać SOF-1 Sprawozdanie z działalności fundacji, stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych i kliknąć przycisk Formularz, co umożliwi rozpoczęcie pracy z formularzem elektronicznym.

Zapis danych na stronie następuje automatycznie po przejściu na inną stronę. Można również manualnie zapisać dane z aktualnej strony przy użyciu ikony dyskietki. Ta opcja jest zalecana, gdy użytkownik chce zweryfikować poprawność danych na danej stronie, nie opuszczając jej. Zapisanie strony uruchamia procedurę kontroli poprawności danych.
Na każdym etapie wypełniania formularza on-line jest możliwość jego wydrukowania za pomocą ikony Wydruk.
Zatwierdzenie niektórych błędów wymaga wpisania uzasadnienia przez sprawozdawcę, tzn. dokładnego opisania wyjaśnienia potwierdzającego sytuację prawidłową.
Dział I – Podstawowe informacje o działalności jednostki
W przypadku oddziałów (zaliczamy też m.in. centra integracji społecznej, zakłady aktywności zawodowej, szkoły, przedszkola, bursy, świetlice, placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy opieki, domy samotnej matki, muzea) należy uwzględnić wszystkie jednostki w jednym sprawozdaniu, licząc je razem.
W przypadku, gdy w jednostce rozrachunkowy nie trwa od 1 stycznia do 31 grudnia oraz gdy nie ma możliwości wyodrębnienia danych dla roku kalendarzowego 2024, należy wykazać przychody i koszty za ostatni zamknięty rok rozrachunkowy.
Określenie „podmioty gospodarcze nastawione na zysk” w kontekście danych o założycielu organizacji odnosi się do firm, spółek lub innych jednostek prowadzących działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku. Są to np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, jednoosobowe działalności gospodarcze czy inne przedsiębiorstwa prywatne, których głównym celem funkcjonowania jest generowanie dochodu. W przypadku pytania o założyciela organizacji, chodzi o wskazanie, czy fundacja, stowarzyszenie lub inny podmiot został założony m.in. przez taką jednostkę – czyli przedsiębiorstwo, które działa komercyjnie i dla zysku. Informacja ta pozwala m.in. lepiej scharakteryzować strukturę założycielską organizacji non-profit.
Kolejność wskazania obszarów działalności w pytaniu 7 Działu I formularza SOF-1 nie ma charakteru hierarchicznego ani decydującego znaczenia. Dla przejrzystości oraz ułatwienia analizy zaleca się jednak, aby jako pierwszy wskazać ten obszar działalności, który wiąże się z największymi nakładami finansowymi, czasowymi lub angażuje najwięcej zasobów organizacyjnych. Taka kolejność ułatwia identyfikację głównych priorytetów stanowiska i pozwala lepiej ocenić jego znaczenie w strukturze jednostki.
Dział II – Odbiorcy statutowej działalności jednostki (beneficjenci, podopieczni)
Tak, za „filmy” można uznać również krótkie formy wideo udostępniane w mediach społecznościowych, tzw. „rolki” (np. na Instagramie, Facebooku czy TikToku), o ile mają one charakter merytoryczny i są częścią działań jednostki w zakresie upowszechniania treści. W rubryce dotyczącej liczby wyświetleń należy zsumować łączną liczbę odsłon/pobrań wszystkich materiałów wideo udostępnionych online w 2024 r., niezależnie od platformy. Jeśli dokładna liczba nie jest znana, można ją oszacować i podać jako wartość przybliżoną.
Dział III – Członkowie, osoby pracujące społecznie oraz inne osoby nieodpłatnie wykonujące świadczenia w ramach jednostki
Nie, takie osoby powinny być traktowane raczej jako odbiorcy działań, a nie członkowie. Do członków zalicza się osoby formalnie zapisane, natomiast dzieci sporadycznie uczestniczące w zajęciach nie spełniają tego kryterium.
Dział IV – Pracujący na podstawie stosunku pracy oraz umów cywilnoprawnych
Tak, w sprawozdaniu należy uwzględnić wszystkie osoby zatrudnione, niezależnie od ich fizycznej obecności w pracy. Liczy się fakt zatrudnienia, a nie bieżąca obecność w miejscu pracy, dlatego osoby przebywające na zwolnieniu lekarskim, urlopie macierzyńskim, ojcowskim lub opiekuńczym w grudniu powinny zostać uwzględnione w sprawozdaniu.
Tak, w tym pytaniu należy ująć zatrudnione osoby należące do osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, bez względu na to kiedy nawiązano stosunek pracy.
Nie, stosunek pracy może powstawać na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, lub spółdzielczej umowy o pracy. Umowa B2B (ang. business to business) to umowa cywilnoprawna, której stronami są przedsiębiorcy. Zasady takiej współpracy regulują przepisy Kodeksu cywilnego.
Dział V – Środki trwałe, nakłady inwestycyjne
Środki trwałe należy wykazać w wartości brutto, czyli według ich ewidencyjnej wartości początkowej, bez potrącenia umorzeń. W sprawozdaniu ujmuje się wszystkie środki trwałe będące własnością lub współwłasnością jednostki, w tym również te czasowo nieczynne (np. w rezerwie, naprawie czy uznane za trwale nieczynne). Należy również uwzględnić środki trwałe użytkowane na podstawie umów dzierżawy, najmu lub leasingu, jeśli jednostka ma prawo do ich amortyzacji. Wartość środków trwałych należy podać zgodnie z zapisami w księgach rachunkowych, w bieżących cenach ewidencyjnych.
W kontekście organizacji gospodarki społecznej (np. stowarzyszeń, fundacji) środkami trwałymi mogą być: budynki wykorzystywane do działalności statutowej (np. domy kultury, ośrodki wsparcia), wyposażenie (komputery, meble, sprzęt sportowy), środki transportu (np. busy w fundacjach transportujących osoby niepełnosprawne), urządzenia specjalistyczne (np. sprzęt rehabilitacyjny), wartości niematerialne i prawne (np. oprogramowanie używane w działalności statutowej). W formularzu należy wykazać wartość początkową środków trwałych, czyli kwotę nabycia (lub koszt wytworzenia), zgodnie z dokumentacją księgową jednostki.
Dział VI – Przychody i koszty jednostki
Prosimy o podanie szacunkowych przychodów. W przypadku, gdy faktyczny stan będzie już znany, istnieje możliwość skorygowania wartości w późniejszym terminie.
Tego typu środki należy zaliczyć do funduszy europejskich, niezależnie od tego przez kogo były jednostce przekazane (Dział VI pytanie 5). W formularzu należy wykazać łączną kwotę faktycznie otrzymanych transz, przeliczoną na złote według kursu z dnia wpływu środków na konto. Nie należy posługiwać się wartością euro wskazaną w umowie, ani przeliczać łącznej kwoty po jednym, uśrednionym kursie.
Zasilenie rachunku organizacji przez członka zarządu z przeznaczeniem na spłatę bieżących zobowiązań można zakwalifikować jako pożyczkę lub inną formę zwrotnej pomocy finansowej albo jako darowiznę czyli świadczenie bezzwrotne. Jeżeli środki mają zostać zwrócone, należy je wykazać w formularzu w Dziale VI, pytanie 9. Natomiast w przypadku darowizny, środki należy wykazać jako przychód z darowizn od osób fizycznych, tj. w Dziale VI, pytanie 8.3 i 8.4.).
Jeżeli nie są to fundusze europejskie, środki z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa powinny zostać wykazane w publicznych źródłach krajowych – z administracji rządowej. Dla przykładu: koła gospodyń wiejskich mogą ubiegać się o środki z ARiMR w ramach dofinansowania na działalność statutową.
Tego typu środki należy zaliczyć do funduszy europejskich, niezależnie od tego przez kogo były jednostce przekazane (Dział VI pytanie 5).
W takiej sytuacji należy podać przynajmniej kwotę wynagrodzeń ogółem. Przy pozostawionych pustych polach dotyczących wynagrodzeń osobowych i bezosobowych pozostaną żółte błędy uznaniowe, które nie przeszkadzają w zatwierdzeniu formularza.
Zbiórką publiczną jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm.), oraz na cele religijne. Przychody ze zbiórek publicznych powinny być wykazane w Dziale VI pytaniu 8.2.